BLANKA – SOPRÁNY – Velké hlasy současnosti 5.

pátek 21. říjen 2016 14:20

Za trochou krásy...
http://jdem.cz/chpjn7

Za trochou krásy šel bych světa kraj, šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý, šel v lednu - ale v duši věčný máj, šel vichřicí - však slyšel zpívat kosy, šel pouští - a měl v srdci perly rosy. Za trochou krásy šel bych světa kraj, jak ten, kdo zpívá u dveří a prosí.

Snad mi Jaroslav Vrchlický odpustí tu malou úpravu jeho nezapomenutelné básně. Pro mne je krása hudby téměř stejně důležitá jako láska. Zvlášť v dnešní době, kdy není nikdy čas zastavit se, když projde kolem nás.

Dostávám se k závěrečné části svého pětidílného cyklu – týká se sopránu. Královny mezi ženskými operními hlasy. Vždycky byly nejvíce ceněné a ve většině oper pro ně autoři skládali nejkrásnější árie. Pojďme se podívat napřed na několik ukázek, které nejsou zrovna favoritní na YouTube a přesto uchvacují:

Janai_Brugger.jpg

Mladá Američanka Janai Brugger z větrného Chicaga zní v této „Signore Ascolta“   z Pucciniho Turandot velmi krásně a vůbec nepůsobí, že má kariéru operní divy vlastně teprve před sebou.

 

Hibla_Gerzmava.jpg

Dále bych ráda upozornila na ukázku abcházské koloraturní sopránistky Hibly Gerzmavy. V ukázce „Amalia Stretto“ z Verdiho opery Loupežníci (I Masnadieri) předvedla skvěle práci s hlasem. Jde spíš o technickou ukázku velmi dobře zvládnuté koloratury, která do budoucna mnohé slibuje. Letos se v MET představí jako Dona Anna v Mozartově Don Giovannim.

Která je nejkrásnější...

Svicicky.jpg

 

Mezi současné TOP 10 hvězd světových operních scén určitě patří tyto nejjasněji zářící:

Anna_Netrebko.jpg

Rodačka z ruského Krasnodaru Anna Netrebko  - lyrický soprán s obrovsky širokým záběrem (Manon Lescaut, Adina v Nápoji lásky, Leonora v Trubadúrovi) v MET letos vystupuje jako Manon a Taťána v Eugenu Oněginovi. Vybrala jsem slavné árie Aminy z 2.dějství Belliniho opery Náměsíčná (La Sonnambula) „Ah! Non credea mirarti... a Ah! Non giunge...“.

Renee_Fleming.jpg

Američanka Renée Fleming – je odbornicí na koloraturu, představitelkou mnoha rolí hlavně autorů německy mluvících zemí (Mozart, Strauss, Schubert – písně). Letos v MET se představí ve Straussově Růžovém kavalírovi. Nezapomenutelné bylo její  Schubertovo „Ave Maria“ živě z vystoupení v Praze v r. 2009. Přestože je nahrávka s šumy, což je u živého koncertu s publikem pochopitelné, je perfektně znát krása hlasu a aranžmá.

Diana_Damrau.jpg

Německá koloraturní sopranistka Diana Damrau, rodačka z bavorského Günzburgu, s důrazem na styl bel canto  – excelovala zprvu jako Královna Noci v Mozartově Kouzelné flétně, také jako pokračovatelka a následovnice velké Edity Gruberové. Letos ji můžeme obdovovat v MET jako Julii: „Je Veux Vivre“ (Charles Gounod Romeo and Juliette).  Jak je vidět, zvládá přesvědčivě všechny typy postav – tragicky pompézní i naivky.

Sondra-Radvanovsky.jpg

Nemohu pominout Američanku žijící v Kanadě  Sondru Radvanovsky, v současnosti považovanou za nejlepší interpretku Verdiho sopránových rolí na světě. Má dramatický hlas s vibratem a snad nejkrásnější je v dojemně tesklivé árii Aidy, ze stejnojmenné opery Giuseppe Verdiho „O patria mia“, kdy princezna – otrokyně vzpomíná na šťastné chvíle volnosti ve své vlasti.

Všechny uvádím v pořadí podle toho, jak jsou obecně hodnoceny ve světových žebříčcích, ovšem každá je jiná a ve svém oboru neopakovatelná. Já osobně mezi nimi pořadí nehledám. Rozhodující je dojem z přednesené árie.

Joan_Sutherland.jpg

Mezi, podle mého nejkrásnější soprány od počátku zvukových nahrávek, ne-li nejkrásnější vůbec, patřila rozhodně Australanka Joan Sutherland. Britská královna jí udělila čestný rytířský titul Dame. Poslechněte si ji ve Verdiho áriích „É strano. Ah, forse lui. Sempre Libera...“ z La Traviaty.

Maria_Callas.jpg

Neumím se rozhodnout, zda je v této árii krásnější Joan Sutherlandová, anebo stejně slavná řecká umělkyně Maria Callas v árii „Casta Diva“ z Belliniho opery Norma. Jsou to tak pěvecky, technicky a výrazově náročné árie, že prověří spolehlivě možnosti hlasu i to, jak s ním umí obě umělkyně nakládat. Nemohla jsem uzavřít tento díl o sopránech a vlastně celý cyklus, aniž bych na nezapomenutelné první dámy bel canta vzpomenula.  Byly tak mimořádné, že se každý nový hlas asi bude už navždy poměřovat nejdříve s nimi.

Svět velkých operních hlasů, ať už minulých slavných osobností, či současného nadcházejícího mládí, tolik dává a tolik slibuje. Doufám, že Vám cyklus pomohl operu objevit a snad si ji i zamilovat. 

Proto tedy „... za trochou krásy, šla bych světa kraj, šla s hlavou odkrytou a šla bych bosá...“. 

Tannhäuser:

Tannhauser.jpg

Dana Šumová

Dana Šumová

Dana Šumová

Hudba všeho druhu a návazně s dalšími tématy, na které v souvislosti s hudbou, já Blanka a přítelkyně Anna (jsme obě Dany) narazíme - to je hlavní téma blogu, který bude občas dialogem. Náš blog chceme obě udržet tolerantní, s jemným humorem. Žádný druh hudby není tabu. Je možné, že ne každému žánru se budeme věnovat obšírně, vyhrazujeme si právo, otevírat témata a druhy hudby, které nás těší, avšak nikdy, za žádných okolností, nebude žádný druh hudby z naší strany odsuzován, anebo pranýřován.

Obě letité přítelkyně, dokonce podobných profesí. Blanka účetní, Anna ekonomka, obě s dlouholetou praxi v soukromých společnostech. Velmi se zajímáme o umění, zejména hudbu, výtvarné umění, literaturu a historii. Anna věří, že když už jsme my, lidé, nedokázali rozeznat Boha ve vesmíru, přírodě a kolem sebe, poslal nám svého Syna, aby nám na kříži ukázal o co v životě skutečně jde, jak přemoci to zlé v nás a jak se vrátit k němu domů.

REPUTACE AUTORA:
7,70 (VIP)

Seznam rubrik