BLANKA - PABLO CASALS – 140 let od narození

neděle 27. listopad 2016 23:53

Mistrovský nástroj...
http://jdem.cz/cpa5q7

Pau Carlos Salvador Defilló se narodil 29. prosince 1876. Že nevíte, kdo to byl? To jméno zní opravdu exoticky a podle něj by málokdo poznal, o koho se jedná. Když se ovšem řekne Pablo Casals, milovníci violoncella jsou hned doma. 

Proslul celosvětově. Ještě za svého života se stal legendou hry na tento sametový nástroj. Byl dirigentem, zakladatelem slavného klavírního tria Cortot, Casals, Thibaud, ředitelem festivalů komorní hudby, autorem a komponistou krásných skladeb, které jsou ozdobou světových koncertních síní. Vrcholné období jeho tvorby pokrývá tři čtvrtiny minulého století. Téměř do konce života koncertoval a zemřel v r. 1973, dva měsíce před svými 97. narozeninami. Jeho jméno – to byl pojem. Virtuozitou mu konkuroval snad jen Pierre Fournier, francouzský cellista, jehož životní osudy byly poklidnější, už jen skutečností, že jako Francouz se nemusel bolestně vyrovnávat se Španělskou občanskou válkou.                                                                                                               Cortot – Casals – Thibaud trio:

Casals_trio.jpg

Pablo Casals doplácel celým svým životem na to, že byl Španěl, špičkový interpret, žádaný po celém světě a navrch ještě celoživotní exulant. Jeho sláva strmě stoupala už před 1. světovou válkou. Koncertoval od svých 20 let a často hrál před slavnými a mocnými světa. Ještě jako mladík před britskou královnou Viktorií a presidentem USA Theodorem Rooseveltem, r. 1904 v Carnegie Hall debutoval ve svých 27 letech. Jak jeho hvězda stoupala, svou hrou udivoval po celém světě. Mezi válkami stačil založit společně s klavíristou Alfredem Cortotem a houslistou Jacquesem Thibaudem trio. Kariéru mu ale přervala Španělská občanská válka a nástup fašistického Franca k moci. Následovala 2. světová válka.

V barvě:                                                                                                        Maximální soustředění:

V_barve.jpg

Maximalni_soustredeni.jpg

Do r. 1942 žil v ústraní, v malé vesnici na katalánsko-francouzské hranici. Sporadicky koncertoval v neobsazené zóně jižní Francie a ve Švýcarsku. Po válce se v r. 1953 bohužel, rozpadlo slavné trio, neboť při leteckém neštěstí zemřel tragicky Jacques Thibaud. Casals byl v 50. a 60. letech jmenován ředitelem festivalů  ve Francii v Pradés, a za oceánem v Portoriku. Posléze se do San Juan v Portoriku přestěhoval natrvalo. Sám se tak stal dobrovolným vyhnancem, neboť se nikdy nesmířil s vládou generalissima Franca ve svém milovaném Španělsku. Bohužel, pádu režimu se o pouhé tři roky nedožil. Zemřel v požehnaném věku 96 let, avšak mimo své rodné Katalánsko. Alespoň posmrtně král Juan Carlos nechal jeho ostatky přestěhovat domů do El Vendrell, u příležitosti 100. výročí jeho narození. Odešla s ním velká osobnost historie klasické hudby. Dodnes nenahraditelná.

Na_rozloucenou.jpgNěkolik ukázek jeho mistrovství:

Air na G-struně Johanna Sebastiana Bacha, HMV 130, Orchestrální svita č. 3, BWV 1068, v podání Cortot, Casals a Thibaud tria. Je to unikátní nahrávka z r. 1905 překvapivě dobré kvality. 

Neméně unikátní záznam, tentokrát z r. 1925, je violoncellové sólo skladby Camille Saint-Saënse Le Cygne (Labuť), na klavír doprovází Nikolaj Mednikoff a nahrávka je zkombinována s filmovým záznamem (ještě z dob němého filmu z r. 1907) baletního vystoupení další legendy. Primabalerina Anna Pavlovová v roli Umírající labutě, v choreografii Michela Fokina z r. 1905.                     Na rozloučenou:

Max Bruch – Kol Nidrei – op. 47, Londýnský symfonický orchestr, dirigent Sir London Ronald. Mohla by být pro mnohé zajímavá, jde o krásnou ukázku hudby k židovskému Slavnostnímu slibu, pronášenému v Den smíření. Tato liturgie měla pozoruhodnou historii.

Antonín Dvořák – Koncert pro violoncello B-moll, op. 104, 2. část – adagio ma non troppo, bohužel, u této nahrávky není k poznání, jaký orchestr hraje a pod čí taktovkou skladba zní. Je však o tolik technicky kvalitnější, než ta z r. 1937 v Praze, s Českou filharmonií a George Szellem, že jsem jí dala přednost. Pablo Casals našeho Antonína Dvořáka velmi ctil. Vážil si jeho tvorby do té míry, že vozil na koncerty speciální violoncello určené jen na jeho skladby.

Cortot, Casals, Thibaud trio – velmi slavné po celém světě, na ukázku si poslechněte Mendelssohnovo Klavírní trio D-moll, op. 49, 1.část molto allegro ed agitato, nahrávka je z r. 1927 z Londýna.

Casals_s_manzelkou.jpg

Dostávám se k Ludwigu van Beethovenovi. Pozoruhodná je nahrávka 12 variací G-moll, WoO 45 pro violoncello a klavír na téma: „Hle, vítězný hrdina přichází…“ z Händelova oratoria Juda Makabejský. Sólo na klavír – Rudolf Serkin, česko-rakousko-americký pianista židovského původu. Tato skladba se často nehraje a je technicky velmi dobrá, ačkoliv byla pořízena již v r. 1951.

Ludwig van Beethoven – Sedm variací na „Bei Mannern“ z Mozartovy Kouzelné flétny, WoO 46, na klavír doprovází Alfred Cortot (1958). Casals hrál společně s Cortotem od r. 1934 až do r. 1958 do této nahrávky. Byla to šťastná spolupráce a trvala báječných 24 roků.                                 Casals s manželkou:

Přehlídku uzavírá Beethovenovo Klavírní trio č. 7 B-dur, Archduke III. Andante cantabile, ma pero con moto, op. 97. Bohužel ani zde není možné zjistit sólisty na klavír a housle, ovšem kvalita nahrávky je i zde velmi, velmi dobrá. Trio autor věnoval arcivévodovi Rudolfu Habsburskému.

Poznámka:

Pro fajnšmekry – aby bylo možno učinit si představu o Casalsově hře, předkládám srovnání stejné Beethovenovy skladby - 12 variací G-moll, WoO 45 pro violoncello a klavír na téma Händelova oratoria Juda Makabejský, v podání Pierre Fourniera, za doprovodu dalšího slavného pianisty, specialisty na Beethovenovy sonáty, Friedricha Guldy. Já sama si nejsem jistá, který ze sólistů obou ukázek je lepší…

Velké cello:

Velke_cello.jpg

Dana Šumová

Dana Šumová

Dana Šumová

Hudba všeho druhu a návazně s dalšími tématy, na které v souvislosti s hudbou, já Blanka a přítelkyně Anna (jsme obě Dany) narazíme - to je hlavní téma blogu, který bude občas dialogem. Náš blog chceme obě udržet tolerantní, s jemným humorem. Žádný druh hudby není tabu. Je možné, že ne každému žánru se budeme věnovat obšírně, vyhrazujeme si právo, otevírat témata a druhy hudby, které nás těší, avšak nikdy, za žádných okolností, nebude žádný druh hudby z naší strany odsuzován, anebo pranýřován.

Obě letité přítelkyně, dokonce podobných profesí. Blanka účetní, Anna ekonomka, obě s dlouholetou praxi v soukromých společnostech. Velmi se zajímáme o umění, zejména hudbu, výtvarné umění, literaturu a historii. Anna věří, že když už jsme my, lidé, nedokázali rozeznat Boha ve vesmíru, přírodě a kolem sebe, poslal nám svého Syna, aby nám na kříži ukázal o co v životě skutečně jde, jak přemoci to zlé v nás a jak se vrátit k němu domů.

REPUTACE AUTORA:
7,70 (VIP)

Seznam rubrik