BLANKA - Marnost nad marnost, všechno je marnost…

úterý 20. prosinec 2016 23:55

Portrét starce
http://jdem.cz/ctamu4

Měla jsem pro Vás připravený úplně jiný článek. Shodou okolností také o člověku, který překvapivě rychle upadl v zapomnění, jako stránky těchto blogů. Ano, asi už také víte, že zdejší prostředí končí. Rozhodlo o tom vedení Lidových novin a tak asi mají své důvody. Přijde mi to škoda, stejně jako v případě člověka, o kterém jsem chtěla v těchto dnech napsat. Tedy o jeho tvorbě. Tak si ho přečtěte aspoň teď – jako můj poslední blog zde na BB Lidovky:

PAVEL VRANICKÝ – 260 LET OD NAROZENÍ

Pavel_Vranicky_velky_perex.jpg

Mě se ti Vraničtí vždycky pletli – Pavel a Antonín, oba sourozenci, ale také dobří houslisté, skladatelé, a hudebníci. Letos předposlední den v roce to bude 260 let, kdy se narodil Pavel Vranický (30.12.1756-1808), ředitel dvou dvorních divadel ve Vídni, starší bratr rovněž houslisty a komponisty Antonína VranickéhoEmanuel Schikaneder - Pavel Vranický:

Doba, ve které Pavel Vranický žil a tvořil, byla revoluční. Narodil se za panování Marie Terezie, krátce po lisabonském zemětřesení, které zhoršením klimatu tolik přispělo ke zbídačení obyčejných lidí v Evropě. V té době vypukla sedmiletá válka, první skutečně celosvětový válečný konflikt. Pokračovalo to posléze pádem Bastily a Velkou francouzskou revolucí a v závěru jeho života ho neminula ani léta Napoleonských válek. Přes to dokázal úžasné věci. Zkomponoval 51 symfonií, 4 koncerty, 56 smyčcových kvartet, 3 sonáty, 3 balety, 1 operu a nesčetně vokálních skladeb – jen kánonů je 184. Úctyhodné dílo. 

Krajina s pastýři a stádem ovcí (1763-1765):

Fragonard.jpg

Přátelili se s ním největší skladatelé té doby. Haydn a Beethoven ho preferovali jako dirigenta svých skladeb. Opera Oberon, král elfů se stala inspirací pro přítele Mozarta a jeho Kouzelnou flétnu. Podobně jako Beethovenova Eroica, i on měl problémy politického rázu.

Grand Symphony for the Peace with French Republic C-moll, op.31 (volně přeloženo Velká mírová symfonie s Francouzskou republikou) – 4.část– Osud a smrt Ludvíka XVI. Kvůli této části byla opera načas císařským rozkazem (1797) zakázána podobně, jako Beethovenova Eroica, kterou chtěl autor nejprve věnovat císaři Francouzů Napoleonu Bonapartovi, on ovšem, svým nerepublikánským chováním, Beethovena velmi zklamal. Proto nazval Beethoven svou slavnou symfonii Eroica – na památku ideálů Velké francouzské revoluce. U Vranického to bylo podobné.

V závěru života se Pavel Vranický stal celoevropsky uznávaným umělcem a o to víc překvapilo, jak poměrně brzo jeho dílo upadlo v zapomnění.                                   Hudba:

Hudba.jpg

Vybrala jsem několik zajímavých ukázek, které dodnes překvapují melodičností a propracovaností složitých hudebních motivů:

Opera Oberon, král elfů  - ukázka je z předehry v podání holandského The Hague's Baroque Orchestra, The New Dutch Academy, pod taktovkou Simona Murphyho.

Grand Symphony for the Peace with French Republic C-moll, op.31 – 4.část – Osud a smrt Ludvíka XVI.

Sextet č. 6 D-moll pro flétnu, hoboj, housle, dvě violy a violoncello  – I. adagio, allegro molto – flétna Jiří Válek, hoboj Jana Brožová,  Stamicovo kvarteto. Skvěle zahráno s podtržením dramatičnosti motivu.

Na závěr pak Koncert pro violoncello C-moll, op. 27 – 2.část – violoncello Michaela Fukačová, Český filharmonický orchestr Brno řídí Petr Altrichter.



Milí čtenáři, tento článek je zde, na Big Bloger Lidové noviny, můj poslední. Končí jedno krásné období v mém životě, doba plná hudby, obrazů doby kdy vznikala, způsobů jak vznikala, jak se hraje, na jaké nástroje – a pro mne nejlepší část, že jsem si o tom všem s Vámi mohla povídat. Vždycky na tyto své začátky psaní budu ráda a s potěšením vzpomínat. Dnes jsem požádala redakci webu iDNES o založení blogu, kde bych moc ráda pokračovala v obdobném duchu. Pokud se Vám mé články líbily a hlavně hudba, na kterou v nich tak ráda upozorňuji, pak myslím, že mne tam mezi blogery brzo naleznete.

Každý příběh má svůj konec a ten vždycky znamená nový začátek. Ráda bych se rozloučila ústy Eduarda Hakena, který zpíval v biblické písni Antonína Dvořáka „Nekamenujte proroky“ skutečně  prorocky.

Poznámka:

Obrazy v tomto článku, pokud není uvedeno jinak, jsou od francouzského malíře Jean-Honoré Fragonarda (1732 – 1806), současníka Pavla Vranického. 

Hornatá krajina v západu slunce:

Fragonard_Hornata_krajina_pri_zapadu_slunce.JPG

Dana Šumová

Dana Šumová

Dana Šumová

Hudba všeho druhu a návazně s dalšími tématy, na které v souvislosti s hudbou, já Blanka a přítelkyně Anna (jsme obě Dany) narazíme - to je hlavní téma blogu, který bude občas dialogem. Náš blog chceme obě udržet tolerantní, s jemným humorem. Žádný druh hudby není tabu. Je možné, že ne každému žánru se budeme věnovat obšírně, vyhrazujeme si právo, otevírat témata a druhy hudby, které nás těší, avšak nikdy, za žádných okolností, nebude žádný druh hudby z naší strany odsuzován, anebo pranýřován.

Obě letité přítelkyně, dokonce podobných profesí. Blanka účetní, Anna ekonomka, obě s dlouholetou praxi v soukromých společnostech. Velmi se zajímáme o umění, zejména hudbu, výtvarné umění, literaturu a historii. Anna věří, že když už jsme my, lidé, nedokázali rozeznat Boha ve vesmíru, přírodě a kolem sebe, poslal nám svého Syna, aby nám na kříži ukázal o co v životě skutečně jde, jak přemoci to zlé v nás a jak se vrátit k němu domů.

REPUTACE AUTORA:
7,70 (VIP)

Seznam rubrik